Procedure Automatische erkenning met BIG-registratie
Artsen, apothekers, tandartsen, verloskundigen en verpleegkundigen kunnen met een aantal in Europa behaalde aangewezen diploma’s direct ingeschreven worden in het BIG-register. Op deze pagina vindt u het stappenplan voor het doorlopen van de procedure automatische erkenning.
Laatst bijgewerkt op 11 januari 2023.
Met de procedure 'Automatische erkenning met BIG-registratie' wordt het erkennen van uw buitenlandse diploma en uw aanvraag voor inschrijving in het BIG-register, in één procedure afgehandeld. Alleen erkenning aanvragen is ook mogelijk. U volgt dan een iets andere procedure. Volg altijd eerst de advieswijzer om te weten of automatische erkenning voor u en uw situatie van toepassing is.
Information about recognition of foreign diploma's is also available in English.
Automatische erkenning met BIG-registratie aanvragen
De beoordeling van uw aanvraag kan maximaal drie maanden duren. Levert u direct alle vereiste en geldige stukken aan, dan gaat de beoordeling en afhandeling vaak sneller. Bereid uw aanvraag daarom goed voor.
Voor automatische erkenning met rechtstreekse inschrijving moet u voldoen aan de drie volgende voorwaarden:
U heeft uw diploma behaald in een van de EER-landen of Zwitserland voor een van deze vijf beroepen: arts, apotheker, tandarts, verloskundige of verpleegkundige;
U heeft een bewijs van taalvaardigheid Nederlands op het juiste niveau (vereist bij aanvraag mét directe BIG-registratie).
Diploma vijf jaar of langer geleden behaald?
Dan verloopt de procedure iets anders en moet u aan aanvullende eisen voldoen en aanvullende stukken aanleveren. Lees verder onder Diploma ouder dan vijf jaar
Erkenning aangewezen diploma zonder directe BIG-registratie?
Voor een snelle afhandeling van uw aanvraag is het belangrijk dat u de aanvraag goed voorbereidt. Start daarom met het lezen van het onderdeel Voorbereiden aanvraag. U vindt daar onder andere een overzicht van de documenten die u moet aanleveren en informatie over de vereiste Nederlandse taalvaardigheid.
Zijn de voorbereidingen in orde? Log dan in op 'Mijn BIG-register' met uw DigiD (iedereen met een burgerservicenummer (BSN) kan DigiD aanvragen) of met uw BIG-login (als u nog geen DigiD kunt aanvragen). Heeft u nog geen inlogmiddel, vraag deze dan eerst aan.
De kosten zijn €85,-. Aan het einde van uw aanvraag kunt u direct betalen met DigiD. U kunt ook achteraf zelf overmaken. Er kunnen mogelijk nog andere kosten zijn.
U ontvangt uw ingevulde formulier direct na het afronden van de digitale aanvraag per e-mail. Stuur het aanvraagformulier met de vereiste documenten (bewijsstukken) op. Bepaalde documenten kunt uploaden via de uploadtool in 'Mijn BIG-register'. In de toelichting ‘Aanleveren van documenten’ kunt u zien voor welke documenten dit mogelijk is. Documenten die u niet mag uploaden, moet u per post meesturen met het aanvraagformulier.
Ingelogd met DigiD: printen niet nodig
U hoeft dan het ingevulde aanvraagformulier niet meer op te sturen. Stuur alleen de gevraagde documenten (bewijsstukken) op per post. Zodra uw stukken aangekomen en verwerkt zijn, zijn deze zichtbaar in 'Mijn BIG-register'.
Postadres bewijsstukken:
CIBG
BIG-register
Postbus 3173
6401 DR Heerlen
Als er documenten ontbreken, krijgt u hier bericht over.
Wanneer uw aanvraag, de stukken en de betaling binnen zijn, dan wordt de aanvraag door ons beoordeeld. U ontvangt binnen drie maanden het (voorgenomen) besluit over uw aanvraag. Hebben wij uw aanvraag goedgekeurd, dan is uw diploma erkend en bent u geregistreerd in het BIG register. Uw naam, beroep en eventueel specialisme maken wij bekend via deze website en zijn door iedereen op te zoeken.
Op deze website vindt u ook meer informatie over onder andere de rechten en plichten van een BIG-registratie en over de vijfjaarlijkse verplichte herregistratie.
Is uw aanvraag afgewezen en bent u het hier niet mee eens, dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Hoe u dit kunt doen leest u in het besluit en op de pagina: Bezwaar en beroep.
Zorgverleners met een BIG-registratie moeten zich iedere 5 jaar herregistreren. Ongeveer 6 maanden voor uw uiterste herregistratiedatum krijgt u een eerste oproep voor herregistratie. Uw uiterste herregistratie-datum (UHD) staat in het besluit dat u ontvangt als uw aanvraag positief wordt beoordeeld.