Procedure Verklaring van vakbekwaamheid
Deze procedure is voor zorgverleners met een diploma behaald buiten Europa. Het laten erkennen van een diploma vraagt vaak veel tijd en inspanningen. Ga daarom eerst naar onze routekaart. Hier vindt u veel informatie over het hele traject. Vanaf de eerste orientatie tot aan het moment dat u op zoek kunt gaan naar een baan in uw beroep. Zo voorkomt u verrassingen, weet u wat u moet doen en hoe u hulp kunt krijgen.
The information about recognition of foreign diploma's is also available in English.
Stappenplan
Hieronder vindt u de stappen waaruit de aanvraagprocedure bestaat. U kunt elke stap uitklappen voor informatie over deze stap.
-
De aanvraag in 9 stappen
-
In sommige stappen kunt u door naar meer informatie. Lees ook deze informatie goed. De procedure vanaf het indienen van de aanvraag duurt gemiddeld 6 maanden tot 1,5 jaar. De doorlooptijd voor de voorbereidingen verschilt per persoon en situatie. Pas na het krijgen van een Verklaring van vakbekwaamheid is het voor bepaalde beroepen mogelijk een BIG-registratie aan te vragen (zie stap 9).
-
Voor een snelle afhandeling van uw aanvraag is het belangrijk dat u de aanvraag goed voorbereidt. Lees daarom het onderdeel 'Voorbereiden aanvraag' goed door. U vindt daar onder andere informatie over de vereiste Nederlandse taalvaardigheid. Ook organiseren wij spreekuren en algemene informatiebijeenkomsten over deze procedure.
Heeft u onze routekaart al gelezen? Wij raden u dringend aan dit eerst te doen voordat u verder gaat.
-
Zijn de voorbereidingen in orde? Log dan in op 'Mijn BIG-register' met uw DigiD (iedereen met een burgerservicenummer (BSN) kan DigiD aanvragen) of met uw BIG-login (als u in het buitenland woont en nog geen BSN heeft).
-
Heeft u alle nodige voorbereidingen getroffen? Dan kunt u de aanvraag starten. U kunt uw aanvraag volledig online doen via 'mijn.bigregister.nl'. Aan het einde van uw aanvraag krijgt u ook een overzicht van de documenten (bewijsstukken) die u moet aanleveren.
Extra beroepsspecifieke bijlage?
Voor sommige beroepen is er een extra vragenlijst, dit wordt de beroepsspecifieke bijlage genoemd. Is er voor uw beroep een extra beroepsspecifieke bijlage? Dan moet u deze apart downloaden en invullen. U kunt deze bijlage uploaden bij in online aanvraag.
Niet online aanvragen?
Download dan het algemene aanvraagformulier (invulbare pdf). Is er voor uw beroep een beroepsspecifieke bijlage, dan vult u deze ook helemaal in. Deze bijlage vindt u op dezelfde pagina als het algemene aanvraagformulier.
-
Wij adviseren u dringend uw (online) aanvraag pas echt in te dienen of op te sturen als u alle documenten hebt verzameld. U aanvraag wordt pas behandeld als alles compleet is.
Bij uw aanvraag moet u diverse (verplichte) documenten (bewijsstukken) aanleveren. Na het invullen van diverse vragen in het online formulier, ziet u in de aanvraag een persoonlijk overzicht van de (verplichte) documenten die u moet aanleveren bij uw aanvraag met uitleg. Afhankelijk van het soort document en bijvoorbeeld het type waarmerk, kunt sommige documenten direct uploaden en moet u andere documenten per post opsturen. U krijgt hier ook informatie over in het overzicht.Gebruikt u het pdf-formulier?
Dan is een persoonlijk overzicht niet mogelijk. Op de pagina Toelichting aan te leveren documenten' kunt u lezen welke documenten u verplicht moet aanleveren en kunt u bepalen welke extra documenten voor u van toepassing zijn.
Loopt u tegen problemen aan bij het verkrijgen van bepaalde documenten of is er iets onduidelijk, neem dan contact met ons op. -
Heeft u alle vragen beantwoord en alle documenten verzameld? En heeft u de documenten waarbij dat mogelijk is, geüpload? Dan dient u online de aanvraag bij ons in via de aanvraagknop.
Overzicht documenten
Via 'mijn.bigregister.nl' kunt u in uw persoonelijke overzicht van documenten de documenten die u nog per post moet op sturen altijd terugvinden. Ook ziet u hier welke documenten u al online heeft aangeleverd en u kunt hier de status van uw aanvraag volgen.
Gebruikt u het pdf-formulier?
Als u alles heeft ingevuld, print u het formulier uit en ondertekent het. Stuur het formulier samen met alle vereiste documenten naar ons op. Het adres vindt u op het formulier.
Als er toch documenten ontbreken of als er nog extra documenten nodig zijn, dan krijgt u hiervan bericht. -
Als uw aanvraag compleet is, wordt er, als dat nodig is, een beoordeling uitgevoerd op uw diploma(‘s) en vakkenoverzicht(en). Deze beoordeling wordt door Nuffic of door de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB).
U hoeft deze beoordeling niet zelf door Nuffic of SBB uit te laten voeren. Wij doen dat voor u.
-
Artsen, tandartsen en verpleegkundigen doen een beroepsinhoudelijke toets (BI-toets). Ter voorbereiding kunt u deelnemen aan een informatiebijeenkomst. Aan deze toets zijn kosten verbonden. Lees meer informatie over de BI-toets.
-
De Commissie Buitenslands Gediplomeerden Volksgezondheid (CBGV) is een onafhankelijke commissie die uw aanvraag en de uitkomsten van de eventuele BI-toets beoordeelt. Het kan zijn dat uw aanvraag niet of niet meteen positief wordt beoordeeld, bijvoorbeeld omdat u een aanvullende opleiding of stage nodig heeft. Wordt uw aanvraag niet (meteen) positief beoordeeld, dan bestaat de mogelijkheid dat u door de commissie wordt uitgenodigd voor een gesprek. Lees meer over De Commissie Buitenslands Gediplomeerden Volksgezondheid.
-
Nadat wij het advies van de commissie hebben ontvangen, ontvangt u eerst van ons een bericht waarin wij vertellen welk besluit wij van plan zijn te gaan nemen: het voorgenomen besluit. Dit kan positief of negatief zijn. Bent u het niet eens met het voorgenomen besluit, dan heeft u 2 weken om hierop te reageren.
Reageert u niet, dan ontvangt u na deze 2 weken het definitieve besluit. Tegen een definitief besluit kunt u bezwaar maken. Lees meer over het besluit op de pagina Beoordeling en besluit.
Alle berichten over uw aanvraag, waaronder het besluit, ontvangt u via uw digitale dossier op ‘Mijn BIG-register’. Heeft u nog geen DigiD of BIG-login, vraag deze dan aan. Lees meer hierover onder 'Voorbereiden aanvraag'.
-
Het positieve besluit dat u per post heeft ontvangen, is uw erkenning (Verklaring van vakbekwaamheid). Bewaar dit document dus goed.
Erkenning specialisme
Heeft u in de aanvraag aangegeven dat u uw in het buitenland behaalde specialisme ook wilt laten erkennen, dan sturen wij het positieve besluit ook naar de specialistenregistratiecommissie van uw specialisme. Deze commissie neemt daarna contact met u op. Lees meer over erkenning specialisme.
Mag u aan het werk of nog niet?
Voor de onderstaande beroepen geldt dat u eerst in het BIG-register moet worden opgenomen voordat u mag werken in Nederland. BIG-registratie is vereist voor: apothekers, artsen, fysiotherapeuten, geregistreerd mondhygiënisten, gezondheidszorgpsychologen, klinisch technologen, psychotherapeuten, physician assistants, tandartsen, verloskundigen, verpleegkundigen en orthopedagogen-generalist. Lees meer in de stap 10.
Overige beroepen
Heeft u een erkenning voor een van de overige beroepen, dan mag u vanaf nu met uw erkende diploma in Nederland werken.
-
Heeft u in uw aanvraag aangegeven dat u na de erkenning van uw diploma ook direct uw BIG-registratie wilt aanvragen? Dan hoeft zelf geen aanvraag in te dienen. U ontvangt bericht van ons over de volgende stappen. Onder 'BIG-registratie met een erkend diploma' leest u onder andere aan welke eisen u moet voldoen.
Verplichte documenten
Voor uw BIG-registratie moet u onder andere een bewijs van Nederlandse taalvaardigheid aanleveren. Ook moet u bepaalde verklaringen uit het buitenland aanleveren. Lees de informatie over de documenten die u moet aanleveren op BIG-registratie met een erkend diploma goed.
Vraag documenten uit buitenland direct aan zodra u weet dat u erkend gaat worden. Soms kost dit veel tijd.
Niet aangegeven?
Heeft u in uw aanvraag niet aangeven dat u ook BIG-registratie wilt aanvragen, maar wilt u dit wel (alsnog)? Dan kunt u uw registratie zelf aanvragen via het aanvraagformulier BIG-registratie.
-