Diploma ouder dan 5 jaar
Heeft u uw diploma 5 jaar of langer geleden behaald, dan moet u voor registratie in het BIG-register ook meteen voldoen aan de criteria voor herregistratie. Het is in dit geval nog niet mogelijk uw aanvraag digitaal in te dienen.
Wat is herregistratie?
Alle zorgverleners in het BIG-register moeten iedere vijf jaar herregistratie aanvragen. Herregistratie zorgt dat er zorg wordt verleend door zorgverleners die actief zijn in hun beroep. Daarvoor moeten ze aantonen dat ze in 5 jaar een bepaald aantal uren te hebben gewerkt in hun vak (werkervaringscriteria), óf ze kunnen via een vastgesteld scholingstraject voor de kernvaardigheden van het beroep een Periodiek Registratiecertificaat (PRC) halen (scholingscriteria). Met een diploma dat langer dan 5 geleden is behaald, moet u ook direct aan de herregistratie eisen voldoen.
Wat betekent dit voor uw aanvraag?
Om aan te tonen dat u aan deze herregistratie eisen voldoet moet u documenten (bewijsstukken) die uw werkervaring aantonen of het PRC aanleveren bij uw aanvraag. Meer uitgebreide uitleg en informatie over de criteria vindt u bij de specifieke herregistratiecriteria voor uw beroep.
De procedure
Hieronder vindt u de onderdelen waaruit de aanvraagprocedure met een diploma ouder dan 5 jaar bestaat.
-
Aanvragen in 8 stappen
-
Voor registratie in het BIG-register met een diploma ouder dan 5 jaar moet u aan volgende voorwaarde voldoen:
- U heeft een geldig beroepsdiploma voor het beroep waarvoor u wil registeren;
- U mag uw beroep zonder beperkingen uitoefenen;
- U staat niet onder toezicht (curatele) vanwege een lichamelijke of geestelijke kwestie;
- U voldoet aan de herregistratie criteria van uw beroep.
-
Voor een snelle afhandeling van uw aanvraag is het belangrijk dat u de aanvraag goed voorbereidt. Wij raden u aan te beginnen met het lezen van onderdeel 'voorbereiden aanvraag'. U vindt daar onder andere de vereiste documenten die voor iedereen (recent of ouder diploma) gelden. Deze moet u bij de aanvraag aanleveren.
-
Voor uw registratie moet u bewijstukken aanleveren van uw werkervaring in ue beroep. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een werkgeversverklaring en een functieomschrijving. Lees verder welke bewijsstukken u kunt aanleveren om uw werkervaring aan te tonen.
Werkervaring die u in Nederland heeft opgedaan maar waarbij u niet in het BIG-register geregistreerd stond, mag niet meetellen voor herregistratie. Ook voor buitenlandse werkervaringen geldt dat deze bevoegd moet zijn opgedaan.
Voldoet u niet aan de eisen van werkervaring?
Dan kunt u mogelijk registeren door via een scholingstraject een Periodiek Registratie Certificaat (PRC) te behalen. Neem contact met ons op om vast te stellen of dit voor u mogelijk is.
-
U doet uw registratieaanvraag via een aanvraagformulier (PDF). Lees hieronder welk formulier u moet gebruiken:
- Heeft u voldoende werkervaring die aan de gestelde herregistratiecriteria voldoet? Gebruik dan het aanvraagformulier werkervaring.
- Heeft u al een Periodiek Registratie certificaat (PRC) behaald? Gebruik dan het aanvraagformulier scholing.
Heeft u een buitenlands diploma en wilt een Periodiek Registratie Certificaat (PRC) voor uw beroep gaan halen? Neem dan eerst contact met ons op.
-
Print en onderteken uw aanvraagformulier. Stuur het aanvraagformulier met alle vereiste documenten per post op naar:
CIBG
BIG-register
Postbus 3173
6401DR HeerlenU ontvangt binnen 2 weken een ontvangstbevestiging. Als er documenten ontbreken, krijgt u hiervan bericht.
-
Hier vindt u uw digitale dossier zodra uw aanvraag en stukken zijn aangekomen en verwerkt. Uw aanvraag en aangeleverde stukken zijn hier zichtbaar. U vindt hier ook een kopie van alle correspondentie die u van ons heeft ontvangen en u kunt de status van uw aanvraag zien.
Om in 'Mijn BIG-register' te komen heeft u DigiD nodig (als u in het bezit bent van een burgerservicenummer (BSN-nummer) of een BIG-login (als u nog geen BSN-nummer heeft). Heeft u nog geen inlogmiddel, vraag deze dan eerst aan via DigiD of via deze website (BIG-login).
-
Is uw aanvraag compleet, dan wordt deze door ons beoordeeld. U ontvangt binnen 8 weken een (voorgenomen) besluit over uw aanvraag. Is uw aanvraag goedgekeurd, dan staat u geregistreerd in het BIG register. Uw naam, beroep en BIG-nummer worden openbaar gemaakt via deze website en zijn door iedereen hier op te zoeken.
Zorg ervoor dat uw BIG-nummer goed vindbaar en zichtbaar is voor uw (aanstaande) zorggebruikers. Zo weten zij altijd dat ze met een bevoegde zorgverlener te maken hebben.
Op deze website vindt u meer informatie over onder andere de rechten en plichten van een BIG-registratie en over de vijfjaarlijkse verplichte herregistratie.
-
Is uw aanvraag afgewezen en bent u het hier niet mee eens, dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Hoe u dit kunt doen, leest u in het besluit en in het onderdeel bezwaar en beroep van deze website.
-