Bent u apotheker, arts, fysiotherapeut, geregistreerd mondhygiënist, gezondheidszorgpsycholoog, klinisch technoloog, orthopedagoog-generalist, physician assistant, psychotherapeut, tandarts, verpleegkundige of verloskundige en heeft u uw diploma 5 jaar of langer geleden behaald, dan moet u voor registratie in het BIG-register ook meteen voldoen aan de criteria voor herregistratie. Het is in dit geval niet mogelijk uw aanvraag digitaal in te dienen.
Wat is herregistratie?
Alle zorgverleners in het BIG-register ontvangen iedere vijf jaar een oproep om een herregistratie aan te vragen. Gaat u een aanvraag tot BIG-registratie doen met een diploma dat u langer dan 5 geleden heeft gehaald, dan moet u ook direct voldoen aan criteria voor herregistratie.
Herregistratie bevordert dat er zorg wordt verleend door zorgverleners die actief zijn in hun beroep. Daarvoor moeten ze aantonen een bepaald aantal uren te hebben gewerkt in hun vak (werkervaringscriteria), óf ze kunnen via een vastgesteld scholingstraject voor de kernvaardigheden van het beroep een Periodiek Registratiecertificaat (PRC) halen (scholingscriteria) en daarmee aantonen dat ze voldoen aan het vereiste niveau.
Wat betekent dit voor uw aanvraag?
Wilt u zich laten registreren met een diploma dat u langer dan 5 geleden heeft gehaald, dan moet u ook direct voldoen aan de (werkervarings)criteria voor herregistratie. Om aan te tonen dat u aan deze aanvullende eisen voldoet moet u bepaalde documenten (bewijsstukken) aanleveren bij uw aanvraag. Meer informatie over de criteria vindt u bij de specifieke herregistratiecriteria voor uw beroep.
De procedure
Hieronder vindt u de onderdelen waaruit de aanvraagprocedure met een diploma ouder dan 5 jaar bestaat.
Voor een snelle afhandeling van uw aanvraag is het belangrijk dat u de aanvraag goed voorbereidt. Wij raden u aan te beginnen met het lezen van onderdeel 'voorbereiden aanvraag'. U vindt daar onder andere de reguliere vereiste documenten die u moet meesturen bij de aanvraag. Daarnaast is het belangrijk dat u de herregistratiecriteria die voor uw beroep gelden goed leest.
Voor registratie moet u bewijstukken aanleveren van uw werkervaring. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een werkgeversverklaring en een functieomschrijving. U kunt op deze website advies krijgen over welke bewijsstukken u kunt aanleveren om uw werkervaring aan te tonen.
Werkervaring die u in Nederland heeft opgedaan maar waarbij u niet in het BIG-register geregistreerd stond, mag niet meetellen voor herregistratie. Ook voor buitenlandse werkervaringen geldt dat deze bevoegd moet zijn opgedaan.
Voldoet u niet aan de eisen van werkervaring, dan kunt u mogelijk registeren door via een scholingstraject een Periodiek Registratie Certificaat (PRC) te behalen. Neem contact met ons op om vast te stellen of dit voor u mogelijk is.
Heeft u een Periodiek Registratie certificaat (PRC) behaald, gebruik dan het aanvraagformulier scholing.
Heeft u een buitenlands diploma en wilt een Periodiek Registratie Certificaat (PRC) voor uw beroep gaan halen, neem dan eerst contact met ons op.
Hier vindt u uw digitale dossier zodra uw aanvraag en stukken zijn aangekomen en verwerkt. Uw aanvraag en aangeleverde stukken zijn hier zichtbaar. U vindt hier ook een kopie van alle correspondentie die u van ons heeft ontvangen en u kunt de status van uw aanvraag zien.
Om in 'Mijn BIG-register' te komen heeft u DigiD nodig (als u in het bezit bent van een burgerservicenummer (BSN-nummer) of een BIG-login (als u nog geen BSN-nummer heeft). Heeft u nog geen inlogmiddel, vraag deze dan eerst aan via DigiD of via deze website (BIG-login).
Is uw aanvraag compleet, dan wordt deze door ons beoordeeld. U ontvangt binnen 8 weken een (voorgenomen) besluit over uw aanvraag. Is uw aanvraag goedgekeurd, dan staat u geregistreerd in het BIG register. Uw naam, beroep en BIG-nummer worden openbaar gemaakt via deze website en zijn door iedereen hier op te zoeken.
Zorg ervoor dat uw BIG-nummer goed vindbaar en zichtbaar is voor uw (aanstaande) zorggebruikers. Zo weten zij altijd dat ze met een bevoegde zorgverlener te maken hebben.
Is uw aanvraag afgewezen en bent u het hier niet mee eens, dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Hoe u dit kunt doen, leest u in het besluit en in het onderdeel bezwaar en beroep van deze website.