Herregistratie 2018
Let op: Dit is een oud bericht. Mogelijk is niet alle info meer actueel. Ook kunt u niet-werkende links tegenkomen. Bekijk de meest gestelde vragen over herregistratie.
Inmiddels heeft 25% van de +/- 160.000 zorgverleners die mei en juni een oproep tot herregistratie hebben ontvangen de aanvraag ingediend. In oktober ontvangt iedereen die nog geen aanvraag heeft gedaan een herinnering van ons. Nog herregistreren? Wij hebben de 5 meest gestelde vragen en antwoorden over herregistratie voor u bij elkaar gezet.
Waar vind ik meer informatie over bewijsstukken die ik moet opsturen?
Op de website vindt u informatie over mogelijke bewijsstukken. In de toelichting staat ook welke stukken u in kopie, en welke u origineel moet aanleveren. Op onze website vindt u ook een advieswijzer bewijsstukken. Als u deze volgt, dan krijgt u een overzicht van mogelijke bewijsstukken die in uw situatie van toepassing zijn.
Let op! Aangeleverde bewijsstukken mogen nooit persoonsgegevens van derden bevatten. Als uw bewijsstukken persoonsgegevens van bijvoorbeeld patiënten of collega`s bevatten, dan moet u deze onleesbaar maken. Zo voorkomt u dat u onbedoeld persoonsgegevens van anderen deelt.
Moet ik van 5 jaar bewijsstukken opsturen?
Nee, het BIG-register heeft geen volledig overzicht nodig van álle uren die u de afgelopen 5 jaar hebt gewerkt. Vragen wij u uw aanvraag te onderbouwen met bewijsstukken? Stuurt u dan de bewijsstukken van de meest recente werkervaring en ga terug tot u (ruim) aan het vereiste aantal uren zit (afhankelijk van uw beroep is dit 2080 of 3120 uur).
Hoe weet ik of mijn bewijsstukken zijn aangekomen?
Na ontvangst van uw documenten, hebben we enkele dagen nodig om deze toe te voegen aan uw digitale dossier. Daarna kunt u door in te loggen via Mijn Big-register in uw digitale dossier zien of de door u opgestuurde documenten zijn ontvangen. In uw digitale dossier kunt u ook de status zien van uw aanvraag. Er wordt geen aparte ontvangstbevestiging gestuurd.
Hoe gaat het verder als ik mijn bewijsstukken heb opgestuurd?
Het BIG-register beoordeeld de ingestuurde bewijsstukken. U ontvangt bericht als er nog aanvullende documenten nodig zijn. Is alles in orde, dan ontvangt u een positief besluit op uw herregistratieaanvraag. Als veel zorgverleners in dezelfde periode een herregistratieaanvraag indienen, kan het wat langer duren tot de beoordeling is afgerond. Soms duurt het zelfs iets langer dan de genoemde termijn. Dit is voor u niet erg, want zolang de aanvraag in behandeling is blijft u geregistreerd. Ook als de uiterste herregistratiedatum voorbij is.
Wat moet ik doen als ik niet wil herregistreren?
Dan zijn er een aantal mogelijkheden. Zo kunt u er voor kiezen om niets te doen of u geeft online door dat u niet wilt herregistreren. Op de website leest u meer over de verschillende opties.
Wat betekent niet herregisteren?
Kiest u ervoor om niet te herregisteren, dan wordt u uitgeschreven uit het BIG-register. U bent dan niet meer bevoegd om handelingen te verrichten die waren verbonden aan deze beroepstitel. Ook mag u dan niet langer de beroepstitel voeren. U mag wel uw voormalige beroepstitel voeren met daaraan toegevoegd de woorden ‘niet praktiserend’ (voluit geschreven).